Llibre de cuina/Receptes/Bonítol al forn de Potries
Bonítol al forn de Potries | |
---|---|
Categoria: | Primer plat |
Racions: | Per a 6 persones |
Temps: | 1 hora i 30 minuts |
Dificultat: | ![]() |

Es tracta d'un plat típic a alguns pobles de la comarca de la Safor, el bonítol, és un peix salat, també anomenat bonyítol que es cuina en cassola plana de fang al forn.
Ingredients
[modifica]- 2 bonítols o bonyítols salats.
- 6 creïlles mitjanes.
- 4-5 tomaques.
- 1 garba d'alls tendres.
- 80 g de pinyons.
- 1 manoll de jolivert fresc.
- 4 fulles de llorer.
- 1 cullerada de pebre roig.
- Oli d'oliva.
- Sal (opcional).
- 1 got d'aigua.
Estris necessaris
[modifica]- Cassola plana, preferentment de fang.
- 1 cullera.
- 1 ganivet.
- 1 ratllador.
Electrodomèstics necessaris
[modifica]- Forn.
Preparació
[modifica]Els bonítols es posen prèviament a desalar submergint-los en aigua, la nit abans de cuinar, efectuant 3 o 4 canvis d'aigua.
Per començar, s'escorre bé el bonítol i s'asseca amb paper de cuina, es pelen les creïlles, tallant-les a rodanxes d'aproximadament un dit de grossor i es ratllen les tomaques. També es laminen els alls, no massa fins i es pica el jolivert.
Per preparar el plat, es col·loquen les creïlles en el fons de la cassola, salant-les si vos agrada el menjar sentit de sal. A continuació es posa per damunt de les creïlles una capa amb la mitat de la tomaca ratllada, i damunt de la tomaca, la mitat dels alls, el jolivert i els pinyons. Seguidament, es posen els bonítols amb la pell cap amunt i les fulles de llorer al voltant. Finalment, s'escampa la resta de tomaca ratllada cobrint els bonítols, i afegim l'aigua, un bon raig d'oli i es decora per damunt amb la resta dels alls, el jolivert i els pinyons.
S'introdueix la cassola al forn, prèviament calent a 250 °C, amb foc dalt i baix durant 30-40 minuts, baixant la temperatura a 180 °C quan comence a bullir. Quan les creïlles estiguen cuites el plat estarà enllestit.
Curiositat
[modifica]A Potries, des de fa anys, se celebra un concurs de bonyítol la vespra del 9 d'Octubre per sopar.